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ZITA TIANYU TAN Translated by Juliette Jordan

ZITA TIANYU TAN Translated by Juliette Jordan

By Helena Connell

In a lineup, Zita Tianyu Tan’s designs look like pieces plucked from Christian Grey’s closet. Her curation of sheer fabric, feathers, boning, and stockings serves sex with a side of sadness. In her 2021 womenswear collection titled, Texture of Emotions, Tan aestheticizes pain by creating erotic ensembles from burnt or broken materials. She manipulates feathers with a heat gun, for example, to achieve the proper shape she needs for her designs. The process of melting and molding the feathers encapsulates pain. The feathers, themselves, articulate agony, for they once belonged to a bird’s body until someone or something ripped them away. Tan tacks the feathers onto her garments or makes them the boning of her corsets to create a titillating piece of pain.   

She also conveys pain through space. She affixes sharpened feathers, for example, to the exposed boning of her skirt, stockings, and shoes. The razor-like feathers flare out beyond the dimensions of Tan’s apparel, deterring others from getting too close to her creations. The designs’ piercing plumed appliques not only illustrate pain in a sultry way, but they also offer deeper commentary about the way in which we operate in our world today. The true torment of our existence, which Zita seems to suggest, stems from self-isolation when experiencing pain. 

Tan’s fatal feathered creations exemplify the cyclical relationship between pain and isolation. Because of the pointy plumes that scale the legs of Tan’s pants, wrap around her corsets, and stick out from her skirts and dresses, no sane soul dares to touch the designs, leaving the model who wears the garments alone. The model must exist in a state of pain on her own. Isolation comes as a consequence to pain and as a result causes further suffering, hence the relationship between pain and isolation. 

Extrapolating from this observation of Tan’s collection, I propose that Tan’s garments speak to the stigma of pain that humans fear today. Just as we filter our feeds to show the best version of ourselves online, Zita Tianyu Tan presents pain as aesthetic in her collection.

Producer + Designer: Zita @zitatianyu + Adam| Talent: Yiling @yiling_zhao_ | Make-up Artist: Jan Chen @janchanpan | Hair Stylist: Oonism @oon_ism | Production Assistant: Barbara | Camera Assistant: Song | Production Design Assistant: Rongyan Wu + Xinyu https://graduateshowcase.arts.ac.uk/project/229303/cover.

ZITA TIANYU TAN

Par Helena Connell

Traduit par Juliette Jordan

Dans un même ensemble, les créations de Zita Tianyu Tan ressemblent à des pièces extraites de la garde-robe de Christian Grey. Sa sélection de tissus transparents, de plumes, de baleines et de bas a pour effet de présenter la sexualité avec une touche de tristesse. Dans sa collection de vêtements pour femmes 2021 intitulée “Texture of Emotions”, Tan esthétise la douleur en créant des ensembles érotiques à partir de matériaux brûlés ou cassés. Elle manipule des plumes à l'aide d'un pistolet thermique, par exemple, afin d'obtenir la forme adéquate dont elle a besoin pour ses créations. Le processus de fonte et de moulage des plumes incarne la douleur. Les plumes elles-mêmes expriment l'agonie, car elles ont appartenu au corps d'un oiseau jusqu'à ce que quelqu'un ou quelque chose les arrache. Tan attache les plumes à ses vêtements ou en fait l'ossature de ses corsets pour créer un morceau de douleur émouvant.

Elle transmet également la douleur à travers l'espace. Elle fixe par exemple des plumes aiguisées sur l'ossature apparente de sa jupe, de ses bas et de ses chaussures. Les plumes, semblables à des rasoirs, dépassent les dimensions des vêtements de Tan, dissuadant les autres de s'approcher trop près de ses créations. Les appliques de plumes perforantes des créations n'illustrent pas seulement la douleur d'une manière sulfureuse, mais elles offrent également un commentaire plus profond sur la manière dont nous fonctionnons dans notre monde actuel. Le véritable tourment de notre existence, que Zita semble suggérer, découle de l'auto-isolement lorsque nous éprouvons de la douleur.

Les créations fatales à plumes de Tan illustrent la relation cyclique entre la douleur et l'isolement. À cause des plumes pointues qui s'élèvent le long des jambes des pantalons de Tan, s'enroulent autour de ses corsets et dépassent de ses jupes et de ses robes, aucune personne saine d'esprit n'ose toucher ses créations, laissant le modèle qui les porte seul. Le mannequin doit exister seul dans un état de douleur. L'isolement est la conséquence de la douleur et, par conséquent, il provoque une souffrance supplémentaire, d'où la relation entre la douleur et l'isolement.

En extrapolant à partir de cette observation de la collection de Tan, je suppose que les vêtements de Tan parlent de la stigmatisation de la douleur que les humains craignent aujourd'hui. Tout comme nous filtrons nos flux pour montrer la meilleure version de nous-mêmes en ligne, Zita Tianyu Tan présente la douleur comme esthétique dans sa collection.

Productrice + Créatrice : Zita @zitatianyu + Adam

Modèle : Yiling @yiling_zhao_

Maquillage : Jan Chen @janchanpan

Coiffeur : Oonism @oon_ism

Assistante de production : Barbara

Assistant(e) camera : Song

Assistante de conception de la production : Rongyan Wu + Xinyu

https://graduateshowcase.arts.ac.uk/project/229303/cover.

KIM MESCHES Translated by Juliette Jordan

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FIJI Translated by Juliette Jordan

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