BENJI NIJENHUIS Translated by Juliette Jordan
Curator: Nash Hill
The legacies of great couturiers such as Christian Dior and Coco Chanel still inspire designers with their iconic silhouettes. This era of fashion typically denotes traditionalism and the idea of a “classic” woman oozing elegance. I have a feeling that Monsieur Dior did not anticipate designers like Benji Nijenhaus reinterpreting his work. A recent graduate of Artez University of the Arts in the Netherlands, his graduate collection, titled “Broken World and the Beast,” mixed classic shapes like the New Look and Chanel suit with intense prints of volcanic eruptions and secondhand cowhide leather. He further contrasted these elements by adding tactical vests and nylon fabrics. The collection envisions humans reverted to an animalistic state, once again fully integrated with the natural world. The attitude of the KISS inspired makeup and spiked garments are juxtaposed with tailoring, providing a welcome balance to the ensemble. Nijenhuis’ ability to blend camp aesthetics with a classic perspective creates these singular characters that perfectly flaunt his dangerously imaginative personality.
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BENJI NIJENHUIS
Curateur : Nash Hill
Traduit par Juliette Jordan
L'héritage des grands couturiers tels que Christian Dior et Coco Chanel inspire toujours les créateurs avec leurs silhouettes emblématiques. Cette époque de la mode est typiquement synonyme de traditionalisme et de l'idée d'une femme “classique” qui respire l'élégance. J'ai le sentiment que Monsieur Dior ne s'attendait pas à ce que des créateurs comme Benji Nijenhaus réinterprètent son œuvre. Récemment diplômé de l'université des arts ArtEZ aux Pays-Bas, sa collection de fin d'études, intitulée “Broken World and the Beast”, mélangeait des formes classiques comme le New Look et le tailleur Chanel avec des imprimés intenses d'éruptions volcaniques et de cuir de vachette de seconde main. Il a encore contrasté ces éléments en ajoutant des gilets tactiques et des tissus en nylon. La collection imagine l'homme revenu à un état animal, à nouveau pleinement intégré au monde naturel. L'attitude du maquillage inspiré de KISS et des vêtements à pointes est juxtaposée au tailleur, ce qui apporte un équilibre bienvenu à l'ensemble. La capacité de Nijenhuis à mélanger l'esthétique “camp” avec une perspective classique crée ces personnages singuliers qui mettent parfaitement en valeur sa personnalité dangereusement imaginative.
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